سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
 
 
 
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟
 

 
 
 فضانام My در Visual Basic
Visual Basic
تاریخ ثبت:  ۸۸/۹/۹
تعداد نمایش:  ۴۴۴۷
  نویسنده: وحید رحمانی فرد
 
   ۱۱  نفر تا این لحظه به این مقاله امتیاز داده اند.
 
   Bookmark and Share

Visual Basic همواه خصوصیات و امکانات جدیدی به منظور توسعه سریع نرم­افزار که باعث بهبود بهره­وری، سهولت در استفاده و بالا بردن قدرت برنامه­نویسان می­شود، ارائه می­نماید. یکی از این امکانات My نام دارد. My امکان دسترسی به اطلاعاتی در مورد پروژه در حال اجرا و همچنین محیطی که پروژه در آن در حال اجرا می­باشد را فراهم می­سازد. مزیت مهم دیگر My در این است که به راحتی می­توان در قالب لیست­های پیشنهادی « IntelliSense » با امکانات آن کار کرد.
     بالاترین سطح My، توسط اشیائی نشان داده می­شود. هر کدام از این Objectها مانند یک فضانام و یا یک کلاس با اعضای Shared عمل می­نمایند. در جدول زیر اشیاء سطح اول My و ارتباطات داخلی آن­ها مشخص شده است:

تصویر 1. نمای کلی از فضاي نام My

اعضای My عبارتند از:

      Application: حاوی اطلاعاتی جامع و کاربردی در مورد پروژه جاری.

      Computer: با این گزینه می­توان به خصوصیات و اطلاعات جامعی در مورد سخت افزارهای متصل به سیستم دست یافت.

      Forms: با استفاده از این گزینه می­توان به تمامی فرم­های موجود در پروژه و طبعاً اطلاعات درونی آنها دست پیدا کرد.

      Settings: از متدهای موجود در این گزینه­ می­توان تنظیمات پروژه را دستکاری نمود.

      User: از این خصوصیت برای بدست آوردن اطلاعات در مورد کاربر جاری سیستم استفاده می­شود.

      Webservices: این خصوصیت برای فراهم کردن امکاناتی به منظور ایجاد و دستیابی به یک نمونه از وب سرویس­های XML که توسط پروژه جاری به آنها ارجاع شده است استفاده می­کنیم.

Computer

این خصوصیت یکی از پرکاربردترین خصوصیات My می باشد. با به کارگیری این گزینه می­توان به راحتی هر چه تمام­تر به اطلاعاتی در مورد وضعیت سخت­افزارهای متصل به سیستم درست پیدا کرد. این کار در یک خط کد و بدون انجام کارهای اضافی توسط برنامه­نویس، صورت می­پذیرد. به عنوان مثال برای اینکه متوجه شویم ماوس متصل به سیستم اسکرول­دار است به راحتی می­توان از کد زیر استفاده کرد:

MsgBox(My.Computer.Mouse.WheelScrollLines)

از طریق Computers می­توان به سخت­افزارهایی مانند KeyBoard، Mouse، Audio و ... به راحتی دست پیدا کرد.

در ادامه چندین خصوصیت از computers را بررسی می كنیم:

1.  Mouse: این شئ دارای 3 خصوصیت به شرح زیر می­باشد:

 ButtonsSwapped: تعیین جابجا شدن کلیک چپ و راست ماوس.

WheelExists: تعیین اسکرول­دار بودن ماوس.

WheelScrollLines: تعیین تعداد سطوری که با یک بار حرکت ماوس رد می­شوند.

2.  Keyboard: این شئ دارای 6 خصوصیت و یک متد می باشد:

AltKeyDown: تعیین می­کند که آیا کلید Alt پایین نگه داشته شده است یا نه؟!

CtrlKeyDown: پایین بودن کلید Ctrl را بررسی می کند.

ShiftKeyDown: تعیین پایین و یا بالا بودن کلید Shift.

NumLock، CapsLock و ScrollLock: تعیین فعال یا غیرفعال بودن کلید­های مرتبط.

متد ()SendKeys: از این متد برای ارسال ضربات کلید به محیط سیستم عامل استفاده می­شود. به عنوان مثال ("+%")My.Computer.Keyboard.SendKeys باعث ارسال ضربات کلید Alt و Shift به سیستم می­گردد. لذا زبان سیستم شما تغییر می­کند. البته اگر بیش از یک زبان وجود داشته باشد.

3.  Name: این خصوصیت از شئ Computer حاوی نام کامپیوتر است.

4.  Screen: اطلاعات در مورد صفحه نمایش را در اختیار برنامه­نویس قرار میدهد. این کلاس حاوی خصوصیات متعددی است که عبارتند از:

BitsPerPixel: میزان Color فعلی ویندوز را نشان می­دهد. به عنوان مثال اگر این گزینه در ویندوز بر روی True Color (32 Bit) تنظیم باشد، عدد 32 و اگر بر روی High Color (16 Bit) تنظیم باشد عدد 16 برگشت داده مي شود.

Bounds: حاوی خصوصیاتی به منظور تعیین محدوده کاری تنظیم شده می­باشد.

DeviceName: نامی که در سیستم برای مانیتور در نظر گرفته شده است را نمایش می­دهد.

Primary: اگر دستگاه نمایش فعلی، دستگاه پیش­فرض باشد true برگشت می دهد

WorkingArea: این گزینه اطلاعاتی راجع به میزان محیط کاری فعال در ویندوز را در بر دارد. تفاوت این گزینه با Bounds در این است که در Bounds مختصات کلی نمایش داده می­شود اما در این گزینه، محیطی که واقعا می­توان از آن به عنوان Desktop استفاده کرد برگشت داده می­­شود. مثلاً در این گزینه ارتفاع نوار TaskBar از ارتفاع صفحه کسر می­شود.

5.  Clock: با استفاده از این شئ می­توان اطلاعات مفیدی در مورد ساعت سیستم بدست آورد. خصوصیات این شئ عبارتند از:

LocalTime: زمان جاری سیستم را برگشت می­دهد.

GmtTime: زمان جاری سیستم را براساس زمان جاری GMT بیان می­کند.

TickCount: مدت زمانی سپری شده از روشن بودن سیستم براساس میلی ثانیه را برگشت می­دهد.

6.  Audio: از این شئ برای پخش صوت دلخواه و همچنین صوت­های پیش فرض ویندوز می­توان استفاده کرد. این شئ فقط دارای 3 متد است:

Play: این متد دارای 4 سربارگذاری بوده و با آن می­توان یک فایل صوتی استاندارد را پخش نمود. برای این متد می­توان اطلاعات مسیر ذخیره سازی فایل را ارسال کرد و یا اطلاعات باینری موسیقی را ارسال نمود و یک Stream حاوی موسیقی ارسال نمود. همچنین نحوه پخش شدن را می­توان تنظیم کرد. می­توان کاری کرد که تا اتمام آهنگ فعالیتی صورت نگیرد و یا اینکه موسیقی در پس زمینه اجرا شود و کاربر بتواند به تعامل با برنامه ادامه دهد.

PlaySystemSound: از این متد برای پخش یکی از صداهای پیش فرض در ویندوز استفاده می­کنیم. این متد دارای یک پارامتر است و برای مقداردهی آن از لیست پیشنهادی که باز می­شود می­توانید استفاده کنید و یا اینکه یکی از اعضای Media.SystemSounds را ارسال کنید. به عنوان مثال Media.SystemSounds.Beep باعث پخش صدای بوقی از سیستم می­شود.

Stop: پخش موسیقی را کنسل می­کند.

7.  FileSystem: این شئ حاوی متدهای فراوانی برای مدیریت فایل­ها و پوشه­ها می­باشد. به علت سادگی و همخوانی نام متدها با عملی که انجام می­دهند از ذکر آنها خودداری می­کنیم. در این فایل چندین خصوصیت کاربردی به منظور یافتم مسیر جاری اجرای برنامه و ... نیز گنجانده شده است. مثلا My.Computer.FileSystem.CurrentDirectory مسیر جاری اجرای برنامه را برمی­گرداند. و یا از شئ Drives در این شئ برای مدیریت درایوهای کامپیوتر استفاده می­شود. همچنین خصوصیت تحت عنوان SpecialDirectories در این شئ وجود دارد که آدرس پوشه­های مهم سیستم مانند Desktop، ProgramFiles، Windows، Temp، Programs و ... را برگشت می­­دهد.

8.  Network: این شئ حاوی متدها و خصوصیاتی برای کنترل شبکه می­باشدو با متدهای موجود در این شئ می­توانید اقدام به دانلود و ... نیز بکنید.

9.  Port: حاوی اطلاعات راجع به پورت­های سیستم و همچنین تعامل با آنها.

10.                     ClipBoard: حاوی متدهایی برای کنترل و دستکاری کلیپ بورد سیستم. مثلا با متد ContainsText() می­توان پی برد که اگر گزینه Paste در برنامه فشار داده شود آیا متن در حافظه وجود دارد یا خیر؟ متدهای این کلاس به صورت خلاصه عبارتند از:

()Clear: پاک کردن حافظه کلیپبورد.

ContainsText()، ContainsAudio و متدهایی که با Contains آغاز می­شوند: بررسی اینکه شئ موجود در حافظه از نوع مد نظر می باشد یا نه؟

متدهای Get: از این متدها برای دریافت اطلاعات موجود در حافظه متناسب با نوع متد برگشت می­دهد

متدهای Set: می­توان حافظه را از درون برنامه در حال اجرا ست نمود.

11.       Info: این شئ حاوی اطلاعاتی کلی در مورد سیستم است. اطلاعاتی از قبیل نام کامل سیستم عامل، میزان کل حافظه Ram و حافظه مجازی، میزان در دسترس این حافظه­ها، نوع سیستم عامل و ورژن سیستم عامل و ... . به عنوان مثال (MsgBox(My.Computer.Info.OSFullName نام کامل سیستم عامل را نمایش می­دهد

12.        Registery: حاوی متدهایی برای کار با رجیستری می­باشد. از متدها و اشیاء درونی این شئ برای دستکاری قسمت­های مختلف Registery می­توان استفاده کرد.

 

برای جلوگیری از ازدیاد مطالب و درک بهتر آنها مابقی اشیاء فضانام My در مقالات بعدی بررسی می شوند

 

 

  کیفیت مقاله ارائه شده از نظر شما   
برای دادن رتبه به این مقاله می بایست Login کرده باشید.
  درباره نویسنده
وحید رحمانی فرد
به برنامه نویسی علاقه زیادی دارم.
همه مقاله های نوشته شده توسط این کاربر (۶)
 
  پیام جدید
هیچ سؤال یا نظری برای این موضوع فرستاده نشده است.

 عنوان فرستنده تاریخ

Copyright © 2006 - 2016 All Rights Reserved.
Please direct your questions or comments to